Hör av dig till oss!
Hittar du inte pris eller undrar du över något? Ring, maila eller kom in till butiken! Tveka inte att kontakta oss på det sätt som passar dig bäst!
Vill du handla i webbutiken? Läs och godkänn våra villkor och policys nedan.
Besöksadress
Kaggensgatan 21 392 32 Kalmar
Telefon
0480-10292
E-post
info@telefonteknik.se
1. Bakgrund
1.1 Telefonteknik.se samlar in, lagrar och använder personuppgifter i samband med, exempelvis men inte uteslutande, köp av våra produkter och tjänster, serviceärenden, avtal, marknadsföring, besök hos Telefonteknik.se eller annan typ av kontakt med Telefonteknik.se.
1.2 Telefonteknik.se anser det viktigt att alla de vars personuppgifter vi behandlar skall känna sig trygga och känna förtroende för vår avsikt och förmåga att behandla deras information på ett bra sätt.
1.3 Syftet med denna integritetspolicy är att Telefonteknik.se kortfattat skall beskriva för de vars uppgifter Telefonteknik.se har samlat in, eller kan komma att samla in, och behandla hur Telefonteknik.se ämnar uppfylla de krav på personuppgiftsbehandling som uppställs i Europaparlamentets och Rådets Förordning (EU) 2016/679 (”Dataskyddsförordningen”), som gäller från och med den 25 maj 2018, och i övrigt vid var tid gällande personuppgiftslagstiftning (nedan gemensamt benämnt som ”Tillämplig lag”). Denna integritetspolicy skall även kortfattat beskriva hur Telefonteknik.se ämnar säkerställa ett adekvat skydd för personlig integritet och grundläggande rättigheter för enskilda i samband med behandling av personuppgifter inom ramen för den verksamhet som bedrivs av Telefonteknik.se.
1.4 Denna integritetspolicy är på intet sätt att betrakta som juridisk rådgivning eller som varande en uttömmande eller allomfattande beskrivning av de rättigheter och förpliktelser som följer av Tillämplig lag.
2. Ansvar
2.1 Telefonteknik.se är normalt personuppgiftsansvarig för de uppgifter som Telefonteknik.se samlar in och behandlar.
2.2 Telefonteknik.se kan, i de fall uppgiftslämnaren är personuppgiftsansvarig för de aktuella personuppgifterna, i vissa fall vara att betrakta som personuppgiftsbiträde. I sådant fall bör den personuppgiftsansvarige ingå personuppgiftsbiträdesavtal med Telefonteknik.se.
2.3 Uppgiftslämnare ansvarar för att Telefonteknik.se äger rätt att behandla de personuppgifter som lämnas till Telefonteknik.se.
3. Säkerhetsåtgärder m.m.
3.1 Telefonteknik.se skall vidta de tekniska och organisatoriska åtgärder som, med beaktande av tillgänglig teknik och kostnaden för åtgärderna, krävs enligt Tillämplig lag för att skydda de personuppgifter som omfattas av behandlingen.
3.2 Telefonteknik.se skall i skälig omfattning vidta åtgärder för att fullfölja sina skyldigheter, med beaktande av typen av behandling och den information som Telefonteknik.se har att tillgå, avseende:
(a) säkerhet i samband med behandlingen;
(b) anmälan av en personuppgiftsincident till tillsynsmyndigheten; och
(c) information till den registrerade om en personuppgiftsincident.
4. Varför Telefonteknik.se behandlar personuppgifter
4.1 Telefonteknik.se behandlar personuppgifter för olika ändamål som en nödvändig del av Telefontekniks verksamhet. Nedan följer några exempel på de vanligaste ändamålen.
4.1.1 Rådgivning och kontakt inför och i samband med köp eller ingående av avtal.
4.1.2 Genomförande av köp och leverans av beställda varor eller tjänster.
4.1.3 Uppföljande kontakt inför, under eller efter leverans och i samband med service och garantiärenden eller kundnöjdhetsundersökning.
4.1.4 Ekonomirelaterad behandling så som fakturering, kreditvärdighetsbedömning, finansiering, leasing eller hyra.
4.1.5 Fullgörande av Telefontekniks förpliktelser enligt lag, exempelvis bokföringslagen.
4.1.6 Marknadsföringsaktiviteter inklusive riktade erbjudanden per post, e-post, på webben eller per telefon.
4.1.7 För att fullgöra Telefontekniks övriga förpliktelser i avtalsförhållandet med kunder och partners.
5. Utlämnande av personuppgifter
5.1 Telefonteknik.se kan komma att lämna ut personuppgifter till tredje part för olika ändamål när det bedöms nödvändigt för genomförande av, exempelvis, de ändamål som anges i punkt 4. Nedan följer några exempel på de vanligaste typerna av tredje partsaktörer som kan komma att få tillgång till och även behandla personuppgifter.
5.1.1 Logistikföretag i samband med leverans, finansbolag vid finansiering av köp, kreditbedömningsföretag vid kreditköp eller ingående av avtal, försäkringsbolag vid tecknande av försäkringar, revisorer vid revision av Telefontekniks verksamhet, marknadsföringspartner vid genomförande av kampanjer.
5.2 Telefonteknik.se kan även komma att lämna ut personuppgifter om det är nödvändigt för att tillvarata Telefontekniks rättsliga intressen, följa gällande lagstiftning eller krav från myndighet
5.3 Tredje part i form av konsultbolag eller annan typ av leverantör kan även komma att få tillgång till personuppgifter, om nödvändigt, vid exempelvis utveckling av, service och drift av IT-system som utgör del av Telefontekniks verksamhet.
5.4 Telefonteknik.se bedriver normalt inte verksamhet utanför EU/EES men kan om någon av Telefontekniks leverantörer och/eller partners befinner sig utanför EU/EES komma att behöva lämna ut personuppgifter till dessa. I de fall personuppgifter skall överföras till sådant land kommer Telefonteknik.se att vidta åtgärder för att personuppgifterna skall vara skyddade i enlighet med Tillämplig lag.
5.5 Telefonteknik.se säljer inte personuppgifter till tredje part utan tillstånd. Om hela eller delar av Telefontekniks verksamhet är föremål för försäljning, fusion eller konkurs kan personuppgifter komma att föras över till tredje part i samband med detta.
6. Rättslig grund och lagring
6.1 Telefonteknik.se baserar sin behandling av personuppgifter på olika rättsliga grunder beroende på ändamål. Nedan följer några exempel på vilken rättslig grund som kan vara tillämplig för olika ändamål.
6.2 Telefonteknik.se behandlar personuppgifter med stöd i den rättsliga grund som benämns avtal i enlighet med artikel 6.1 b, beaktandesats 44 i Tillämplig lag. Denna rättsliga grund är exempelvis tillämplig då Telefonteknik.se behandlar personuppgifter som del av uppfyllande av avtalsförpliktelser mot kunder och partners. Denna rättsliga grund är även tillämplig för behandling av personuppgifter innan avtal ingås då Telefonteknik.se gör bedömningen att den registrerade har för avsikt att ingå avtal.
6.3 Telefonteknik.se behandlar personuppgifter med stöd i den rättsliga grund som benämns rättslig förpliktelse i enlighet med artikel 6.1 c, beaktandesats 45 i Tillämplig lag. Denna rättsliga grund är exempelvis tillämplig då Telefonteknik.se försäkrar sig om att lagkrav så som bokföringslagen efterlevs.
6.4 Telefonteknik.se behandlar personuppgifter med stöd i den rättsliga grund som benämns intresseavvägning i enlighet med artikel 6.1 f, beaktandesats 47, 48, 49 och 69 i Tillämplig lag. Denna rättsliga grund är exempelvis tillämplig på marknadsföringsaktiviteter.
6.5 Telefonteknik.se kan även komma att behandla personuppgifter med stöd i den rättsliga grund som benämns samtycke i enlighet med artikel 6.1 a, beaktandesats 32, 38, 42, och 43.
6.6 Telefonteknik.se skall söka begränsa sin lagring av personuppgifter både vad gäller omfattning och lagringstid till vad som krävs för ändamålen.
7. Rättigheter
7.1 Den registrerade har rättigheter i enlighet med artikel 12 till och med 23 samt artikel 34 Tillämplig lag. De viktigaste rättigheterna för de registrerade är:
(a) Tillgång till den registrerades personuppgifter i form av ett registerutdrag som bland annat beskriver de personuppgifter som finns registrerade, vilka ändamålen är med behandlingen och till vilka tredje parter personuppgifter lämnats ut.
(b) Radering av personuppgifter om de inte längre är nödvändiga för det ändamål de är insamlade.
(c) Rättelse och/eller komplettering av felaktiga och/eller ofullständiga personuppgifter.
(d) Begränsning av behandling för visst ändamål. Exempelvis har den registrerade rättighet att invända mot användning av personuppgifter för direkt marknadsföring så som exempelvis erbjudanden via e-post.(e) Rättigheten att inge klagomål till tillsynsmyndighet. Datainspektionen är tillsynsmyndighet i Sverige.
7.2 Den registrerades rättigheter kan i viss utsträckning komma att begränsas i den mån som krävs och/eller tillåts av Tillämplig lag. Exempelvis kan Telefonteknik.se inte radera kunduppgifter när de krävs för att uppfylla lagkrav så som bokföringslagen eller för att uppfylla avtalsförpliktelser
7.3 Vid begäran om nyttjande av de rättigheter som de registrerade har kan det enklaste sättet ofta vara att kontakta er huvudsakliga kontaktperson eller säljare på Telefonteknik.se.
7.4 Om ni vill göra en formell begäran om nyttjande av dessa rättigheter ber vi er att kontakta oss via e-post.
7.5 Övrigt
7.6 Vi som arbetar på Telefonteknik.se känner ödmjukhet inför att det kan finnas saker vi kan göra bättre och tar därför med glädje emot förbättringsförslag.
7.7 Telefonteknik.se håller för sannolikt att denna integritetspolicy kan komma att revideras i takt med att rättslig praxis, bästa praxis för tillämpning och implementation samt Telefontekniks verksamhet och rutiner utvecklas.
Cookies på Telefonteknik.se
Telefontekniks webshop använder så kallade cookies. En cookie är en datafil som lagras i din dator. Cookien innehåller ingen personlig information, utan hjälper bara oss att hålla reda på vem som är inloggad, vilka varor som finns i varukorgen, med mera. Om du inte vill tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av det i din webbläsares inställningar. Då kommer inga cookies att lagras men du kommer inte heller kunna använda vissa delar av telefonteknik.se och andra delar av hemsidan kommer inte fungera korrekt.
All utrustning är begagnad och rekonditionerad om inget annat anges. Produkterna säljs utan manual. Vid behov av svensk manual på lagerförd produkt kan det laddas ned från produkttillverkarens hemsida.
Konsuments (privatperson) ångerrätt vid distansavtal
Konsument har på sätt som lagen (2005:59) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal närmare anger, i vissa fall rätt att frånträda ett köp genom att till Telefonteknik lämna eller sända ett meddelande om detta inom 30 dagar (eller i tillämpliga fall inom 7 arbetsdagar) från den dag konsumenten tog emot varan eller en väsentlig del av denna. Ångerrätten gäller dock inte datorprogram då förseglingen/plomberingen brutits. Med försegling avses även teknisk plombering (t ex serienummer). Ångerrätt gäller endast om varan är i väsentligen oförändrat skick. Ångerrätten är ej tillämplig för företag.
Vill du använda dig av ångerrätten rekommenderas du att kontakta Telefontekniks kundservice via e-post och uppge order- eller fakturanummer. Detta skall göras inom 30 dagar efter ditt köp. Vid retur står du som kund själv för returkostnaden och ansvarar för att produkten paketeras väl och når oss på Telefonteknik oskadad. Vid eventuellt återköp betalas köpesumman tillbaka inom 30 dagar.
Mer information om ångerrätt finns hos Konsumentverket. Det finns också möjlighet att använda en ångerblankett.
Reklamation
Om du har fått en felexpedierad vara ska du kontakta oss via e-post. Vid kontakt med Telefonteknik vänligen uppge order- eller fakturanummer för att få en förbetald fraktsedel med tilldelat returnummer för retur av varan. Telefonteknik står för returfrakten i de fall varan är fel eller har felaktigt levererats till kund. Vid reklamationer tillämpas Konsumentköplagen (1990:932) vilket innebär att konsument har rätt att reklamera inom två månader från det att felet har upptäckts. Dock rekommenderar vi att ni tar kontakt med vår support så fort felet uppdagats för snabb hantering.
Tvist
Vid eventuell tvist kommer Telefonteknik att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.
För ej uthämtade paket gäller följande:
PostNord MyPack Collect (postpaket) debiteras 200 kr.
PostNord MyPack Home (hem och företagspaket) debiteras 500 kr.
För pallförsändelser debiteras 1000 kr.
Produktgaranti och Allmänna garantivillkor
Telefonteknik lämnar 6 mån produktgaranti på all begagnad hårdvara om inget annat anges. (undantaget batterier i bärbara datorer, där vi garanterar att minst 70% av battericellerna är hela och lämnar garanti i 3 månader). Det innebär att vi reparerar produkten inom garantitiden, om den mot förmodan går sönder. Kan vi inte åtgärda problemet, byter vi kostnadsfritt ut produkten mot en likvärdig eller bättre. Vid garantiärenden, kontakta kundjtänst och begär ett returnummer.
Produktgarantin gäller:
Då felet har anmälts inom angiven garantitid för varje produkt. Då faktura/kvitto bifogas vid retur av produkten. Då produkten vid retur är korrekt. Då faktura/kvitto bifogas vid retur av produkten. Då produkten vid retur är korrekt emballerad.
Produktgarantin gäller ej:
Vid mjukvaruproblem som avhjälps t.ex. genom ominstallation av operativsystem eller drivrutiner. Borttagning av skadlig programvara eller virus. Vid vårdslös hantering av våra produkter som medfört skada. Installation/konfiguration av tredjepartskomponenter såsom routers, brandväggar och liknande produkter. Om felet på produkten kan avhjälpas genom någon form av ominstallation av mjukvara, eller att garantiprodukten är felfri, debiterar Telefonteknik 395 SEK exkl. moms för kontroll och felsökning, frakt tillkommer. Ni ansvarar själva för att eventuell information på hårddisken är säkerhetskopierad. Telefonteknik ansvarar ej för utebliven vinst, ökade utgifter eller andra kostnader som uppkommer pga garantiärendet. Om felet på garantiprodukten uppkommit och anmäls inom 14 (fjorton) dagar efter leverans betalas frakten av Telefonteknik. Om felet på garantiprodukten uppkommit senare än 14 (fjorton) dagar efter produkten är mottagen, betalas frakten till Telefonteknik av ägande kund till produkten. Frakten tillbaka till kund betalas av Telefonteknik. Vid retur rekommenderar vi företagspaket genom Postnord, Schenker-BLT eller annan speditör som levererar sändningen direkt till vår godsmottagning.
Betalningsalternativ
Som vår kund betalar du snabbt och smidigt via Swish eller Klarna som har erbjuder följande betalningsalternativ:
Betala inom 14 dagar mot faktura
Betala direkt med hjälp av BankID
Dela upp din betalning med månadsfaktura
Betala med kredit- eller debitkort
Transport och leverans
Varor levereras normalt inom 3-5 arbetsdagar efter det att ordern har bekräftas. Vid eventuella leveransfördröjningar meddelas detta köparen som då har rätt att häva köpet. Varor levereras vanligtvis med Postnord. Som kund till Telefonteknik har du möjlighet att följa din order och se var i processen den befinner sig. När din order skickats från oss får du ett mail med kollinummer. Om emballaget är skadat eller det saknas kollin skall detta meddelas transportören direkt. Ansvaret för varan övergår till köparen när varan mottagits och kvitterats. Om Du upptäcker att varan har blivit skadad i leveransen när Du packar upp den ska detta snarast möjligt meddelas Telefonteknik. Leveransskadad vara får inte flyttas från leveransadressen då vår leveransförsäkring i detta fall slutar att gälla.